maanantai 11. helmikuuta 2013

NaamaVirneessä Pajalla



                            
 Jarrurautojen levennys – kausihuoltoa kamoihin

Tänä leveiden suksien luvattuna aikana voi tulla eteen suksien ja siteiden yhteensopivuusongelmia. Tässä pieni tutorial jarrurautojen leventämisestä läskeihin suksiin sopiviksi autotallikeinoin.

Jussi hankki leveisiin rokkerisuksiin hajonneiden randositeiden tilalle edulliset käytetyt Markerin F10:t tavanomaisen (kai joku 100mm) kokoisilla jarruraudoilla. Haasteena oli muokata jarruraudat sopimaan 132mm leveisiin penoihin.
Jussilta ei löytynyt taitoja eikä välineitä kyseiseen hommaan, joten minä otin tehtävän hoitaakseni.
Ryhdyin siis työhön innokkaasti ja luottaen luolamiehen lailla omiin sepän taitoihini. Yksinkertaisimmillaan levennyksen voisi toteuttaa suoristamalla alkuperäisen taivutuksen ja tekemällä uuden sen viereen leventäen viiksien väliä. Markerin rautojen materiaali oli kuitenkin erittäin herkästi paskaksi menevää, ja sen takia se asetti homman onnistumiselle suurimman haasteen.

Toteutus:

Alkuperäisen mutkan oikaisin yksinkertaisesti takomalla sangan vasaralla suoraksi viilapenkissä alasinta vasten. Uuden taivutuksen paikan mitoitin varaamalla riittävän mitan leveyden saavuttamiseksi. Taivutus tapahtui jälleen yksinkertaisesti viilapenkkiin kiinnittäen ja vasaralla takoen. Taivutussäteen tulee olla loiva, sillä metallimateriaali karkenee muokatessa ja murtuu helposti, viimeistään rasitettuna. Eräskin viiksi katkesi heti ensimmäisellä käyttökerrallaan aivan huomaamatta.
Aluksi mutkan oikaisu ja sitten taivutus uuteen muotoon

 Katkenneen viiksen korjaaminen onnistuu parhaiten ostamalla uudet ja sopivan kokoiset jarruraudat.
Sehän ei tietenkään ole vaihtoehto. Ratkaisu voisi olla siis yrittää liittää tynkään joko alkuperäinen tai korvaava rauta.
Jarruraudoissa käytetty materiaali oli jonkinlaista seosmetallia, jossa lienee alumiinin ja magnesiumin seosta tai jotain muuta hitsaukseen epäsopivaa soosia. Hitsaus ei ottanut onnistuakseen ja metalli karkeni välittömästi sauman vierestä erittäin hauraaksi.
Epäonnistunut hitsaus ja mutteriviritelmä

Eräskin Metallimies, nykyisin Folkmies, totesi kaiken lihan tottelevan kuria, joten miksei se pätisi metalliinkin.... 
Päädyin siis yrittämään kylmää mekaanista liitosta! 5.8mm paksuun jarruraudan tynkään oli kätevää tehdä M6 ulkokierre, vastakappaleeksi löytyi töistä ”lainattua”, teollisuudessa yleisesti käytettyä ruostumatonta rasvariputkea. Levensin rasvariputken pään lyömällä 5mm halkaisijalla olevan teroitetun tangon putken sisään ja levennettyyn putkeen tein M6 sisäkierteen.
Seuraavana hommana oli putken taivutus, takominen ja lyhentäminen sopiviin mittoihin. Levennettyyn putkeen pystyi vielä tekemään hentoisen M8 kierteen mutteria varten.
Liittäminen toteutui kätevästi kiertämällä osat paikoilleen, liitoksiin laitoin reilun annoksen kierreliimaa. Pysyvyys varmistettiin takomalla päällimmäinen M8 mutteri aivan läjään vasaralla, tämän niitin pitäisi estää auki kiertyminen.
Ja siinä se on valmiina

Autotallisätöstys osottautui siis onnistuneeksi ja se on kestänyt käyttöä jo 15 laskupäivän ajan. Omatekemäksi siis aika hyvä! 

- Rahikaine

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti