Jarrurautojen levennys – kausihuoltoa
kamoihin
Tänä
leveiden suksien luvattuna aikana voi tulla eteen suksien ja siteiden
yhteensopivuusongelmia. Tässä pieni tutorial jarrurautojen leventämisestä
läskeihin suksiin sopiviksi autotallikeinoin.
Jussi hankki
leveisiin rokkerisuksiin hajonneiden randositeiden tilalle edulliset käytetyt
Markerin F10:t tavanomaisen (kai joku 100mm) kokoisilla jarruraudoilla.
Haasteena oli muokata jarruraudat sopimaan 132mm leveisiin penoihin.
Jussilta ei
löytynyt taitoja eikä välineitä kyseiseen hommaan, joten minä otin tehtävän
hoitaakseni.
Ryhdyin siis
työhön innokkaasti ja luottaen luolamiehen lailla omiin sepän taitoihini.
Yksinkertaisimmillaan levennyksen voisi toteuttaa suoristamalla alkuperäisen
taivutuksen ja tekemällä uuden sen viereen leventäen viiksien väliä. Markerin
rautojen materiaali oli kuitenkin erittäin herkästi paskaksi menevää, ja sen takia se asetti homman onnistumiselle suurimman haasteen.
Toteutus:
Alkuperäisen
mutkan oikaisin yksinkertaisesti takomalla sangan vasaralla suoraksi
viilapenkissä alasinta vasten. Uuden taivutuksen paikan mitoitin varaamalla
riittävän mitan leveyden saavuttamiseksi. Taivutus tapahtui jälleen
yksinkertaisesti viilapenkkiin kiinnittäen ja vasaralla takoen. Taivutussäteen
tulee olla loiva, sillä metallimateriaali karkenee muokatessa ja murtuu
helposti, viimeistään rasitettuna. Eräskin viiksi katkesi heti ensimmäisellä
käyttökerrallaan aivan huomaamatta.
![]() |
Aluksi mutkan oikaisu ja sitten taivutus uuteen muotoon |
Katkenneen
viiksen korjaaminen onnistuu parhaiten ostamalla uudet ja sopivan kokoiset
jarruraudat.
Sehän ei
tietenkään ole vaihtoehto. Ratkaisu voisi olla siis yrittää liittää tynkään
joko alkuperäinen tai korvaava rauta.
Jarruraudoissa
käytetty materiaali oli jonkinlaista seosmetallia, jossa lienee alumiinin ja
magnesiumin seosta tai jotain muuta hitsaukseen epäsopivaa soosia. Hitsaus ei ottanut onnistuakseen ja metalli karkeni välittömästi sauman vierestä
erittäin hauraaksi.
![]() |
Epäonnistunut hitsaus ja mutteriviritelmä |
Eräskin Metallimies, nykyisin Folkmies, totesi kaiken lihan tottelevan kuria, joten miksei se pätisi metalliinkin....
Päädyin siis
yrittämään kylmää mekaanista liitosta! 5.8mm paksuun jarruraudan tynkään oli
kätevää tehdä M6 ulkokierre, vastakappaleeksi löytyi töistä ”lainattua”,
teollisuudessa yleisesti käytettyä ruostumatonta rasvariputkea. Levensin
rasvariputken pään lyömällä 5mm halkaisijalla olevan teroitetun tangon putken
sisään ja levennettyyn putkeen tein M6 sisäkierteen.
Seuraavana hommana
oli putken taivutus, takominen ja lyhentäminen sopiviin mittoihin. Levennettyyn
putkeen pystyi vielä tekemään hentoisen M8 kierteen mutteria varten.
Liittäminen
toteutui kätevästi kiertämällä osat paikoilleen, liitoksiin laitoin reilun annoksen
kierreliimaa. Pysyvyys varmistettiin takomalla päällimmäinen M8 mutteri aivan
läjään vasaralla, tämän niitin pitäisi estää auki kiertyminen.
![]() |
Ja siinä se on valmiina |
Autotallisätöstys
osottautui siis onnistuneeksi ja se on kestänyt käyttöä jo 15 laskupäivän ajan.
Omatekemäksi siis aika hyvä!
- Rahikaine
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti